Dzieci, których mowa rozwija się wolniej i samodzielnie nadrabiają zaległości to wyjątki. Nie jest prawdą, że do logopedy wypada się zgłosić dopiero, kiedy dziecko jest
w wieku przedszkolnym, czy szkolnym i już ma wadę wymowy – wtedy terapia może przebiegać znacznie dłużej. Warto wiedzieć, że
opieka logopedyczna, stymulowanie rozwoju mowy, a nawet terapia logopedyczna możliwa jest już od pierwszych miesięcy życia dziecka. Wczesne zaś rozpoznanie jakichkolwiek nieprawidłowości w rozwoju mowy jest szansą na krótszy i bardziej efektywny proces terapeutyczny.


Zatem im wcześniej tym lepiej.

Niepokój rodziców może się pojawić, gdy dziecko:
po 2 miesiącu życia

– nie wokalizuje pierwszych samogłosek,
– nie wydaje dźwięków, przypominających mowę,
po 4 m.ż.
– nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby,
– nie odpowiada uśmiechem na uśmiech/mimiką na mimikę drugiej osoby,
– nie interesuje się dźwiękami otoczenia,
– nie reaguje na wypowiedzi dorosłych,
po 6 m.ż.
– nie „dialoguje” z dorosłym, powtarzając/naśladując sylaby otwarte,
– nie gaworzy samonaśladowczo,
po 8 m.ż.
– nie rozumie emocjonalnych wypowiedzi dorosłych,
– nie wskazuje palcem,
– nie utrzymuje wspólnego z dorosłym pola uwagi,
– nie naśladuje oraz samodzielnie nie wypowiada sylab,
po 10 m.ż.
– nie rozumie przekazów mimicznych,
– nie rozpoznaje wyrażeń dźwiękonaśladowczych,
– nie rozumie prostych słów, nawet tych o zabarwieniu emocjonalnym,

po 12 m.ż.
– nie rozumie prostych poleceń, nawet popartych gestem,
– nie rozumie prostych nazw osób, przedmiotów, czynności,
– nie wypowiada samodzielnie kilku wyrazów (zbudowanych z sylab otwartych) – nazw osób, przedmiotów, czynności (świadomie nie używa słów mama, tata oraz kilku wyrazów dźwiękonaśladowczych),
– nie powtarza sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego,
– nie wykazuje pierwszych sygnałów dominacji ręki,
– nie podejmuje prób rysowania (bazgrania),
– nie podejmuje prób samodzielnego posługiwania się łyżką,
– nie pije z otwartego kubka,
– pije z butelki ze smoczkiem,
– ssie smoczek-uspokajacz,
po 18 m.ż.
– nie rozpoznaje i nie rozróżnia słów i melodii śpiewanych mu piosenek,
– nie rozumie prostych zdań (poleceń, zakazów),
– nie zwiększa liczby używanych słów,
– nie buduje wypowiedzi jednowyrazowych,
– nie podejmuje prób łączenia dwóch wyrazów w wypowiedzi,
– nie powtarza sekwencji ruchów dorosłego,

po 24 m.ż. (dwulatek)
nie wykonuje prostych poleceń (połóż, przynieś, podaj),
nie łączy wyrazów w wypowiedzi dwuwyrazowe,
nie dzieli wspólnego pola uwagi z dorosłym,
nie skupia uwagi podczas czytania mu książeczki, opowiadania krótkiej historii,
nieprawidłowo wymawia samogłoski,
nie wymawia lub nieprawidłowo wymawia spółgłoski p, b, m, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź,
mówi niewyraźnie, zrozumiale tylko dla otoczenia,
po 30 m.ż.
wykazuje niechęć do słuchania krótkiego czytanego tekstu, np. wierszyka,
nie buduje zdań 2-3 elementowych,
nie używa przyimków,
po 36 m.ż. (trzylatek)
nie wypowiada/nieprawidłowo wypowiada głoski szeregu syczącego (np. z językiem między zębami): s, z, c, dz (pod koniec 3 r.ż.),
nie zwiększa zasobu używanych słów,
nie buduje prostych zdań informujących o swoich oczekiwaniach i potrzebach (zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie),
nie oblizuje językiem otwartych ust,
wykazuje niechęć do słuchania krótkiego czytanego tekstu prozą,
nie rozumie i nie przyswaja społecznych reguł językowych,
po 4 r.ż.
nie wypowiada/nieprawidłowo wypowiada głoski szeregu szumiącego: sz, ż, cz, dż (np. – zamienia je na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź),
w sposób charakterystyczny dla wcześniejszego etapu rozwojowego zmiękcza spółgłoski,
niepoprawnie wypowiada spółgłoski p, b, m, t, d, n, l, k, g, f, w, ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz,
nie posługuje się zdaniami rozwiniętymi, złożonymi,
nie nazywa prostych związków przyczynowo-skutkowych, relacji czasowych, przestrzennych (brak użycia przyimków),
nie używa przymiotników, przysłówków (wyrazów nazywających cechy),
nie zadaje pytań,
nie wybrało jeszcze ręki (proces kształtowania lateralizacji jest niedokończony),
po 5 r.ż.
nie wypowiada prawidłowo spółgłoski r pod koniec 5 r.ż.,
mówi niespójnie,
nie zadaje pytań, dotyczących wyjaśnienia rzeczywistości,
nie używa metafor, porównań,
Zawsze konsultuj się również z logopedą, gdy zauważysz, że Twoje dziecko:
nadmiernie się ślini,
ssie wargę, policzek, kciuk,
ma problemy z przyjmowaniem pokarmów (jako niemowlę ma trudności ze ssaniem),
nawykowo oddycha przez usta,
w czasie mówienia, zabawy, każdej innej aktywności wkłada język między zęby,
ma ograniczone ruchy języka,
nie potrafi posłać całuska (usta ułożone w dzióbek),
mówi niepłynnie (powtarza dźwięki mowy, sylaby, wyrazy i/lub przeciąga dźwięki mowy
w wyrazach i/lub blokuje się na początku wypowiadanego słowa),

mówi bezdźwięcznie (np. puty zamiast buty)
mówi niewyraźnie,
nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą.

 Copyright © 2024 Zespół Szkół w Wysokiej Głogowskiej  Rights Reserved.