Istnieje związek pomiędzy rozwojem mowy, a motoryką precyzyjną rąk. Ma to neurofizjologiczne uzasadnienie. W korze mózgowej ośrodki odpowiedzialne za ruchy ręki znajdują się w bliskiej lokalizacji z ośrodkami zawiadującymi ruchami artykulacyjnymi.

Oto przykłady zabaw usprawniających rozwój dłoni:

– rysowanie i malowanie rączkami oraz przeróżnymi przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach,

– wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, wydrapywanie różnych materiałów i struktur,

– lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej itp.

– przewlekanie, wyszywanie, przeplatanie, wiązanie za pomocą tasiemek, wstążeczek, sznurków, guzików, koralików, kulek, cekinów itp.

– przybijanie stempelków, pieczątek, znaczników wykonanych z różnych materiałów na różnego rodzaju strukturach,

– zapinanie i odpinanie guzików, rzepów, suwaków, skuwek itp.

– odkręcanie i zakręcanie słoików, nakrętek, pudełek itp.

– chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami, pęsetką, spinaczami,

– zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej itp.

– mieszanie, przesypywanie, przelewanie piasku, ryżu, kaszy, wody, hydrożelu itp.

– dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,

– układanie puzzli, mozaik, wzorów, budowanie z klocków o różnych fakturach,

– dopasowywanie kształtów do różnych otworów,

– klaskanie, masażyki dziecięce, zabawy paluszkowe, polegające na wykonywaniu ruchów palców i dłoni wraz z wypowiadanym wierszykiem.

 Copyright © 2024 Zespół Szkół w Wysokiej Głogowskiej  Rights Reserved.